suke-suke..hepi-hepi..tak nak stres2 okeyyyhhh...........

First of all, thanks to alls yg sudi lawat my page ni..thanks to all bloggers yg bg n share ilmu...sesiapa yg nak share ape2 dipersilakan...ilmu yg bermanfaat adalah ilmu yg dikongsi dan memberi manfaat kepada sesiapa yg menerimanya...Semoga apa yg kita kongsikan mendapat redhaNYA......SENYUMMM..xperlu kata apa-apa...

Wednesday, 14 November 2012

RESEPI ACAR TIMUN BEREMPAH @ ACAR RAMPAI

WAAAHAAA...Nak kongsi skett resepi tradisional (arwah mak saya yg ajar).KORANG PERNAH MKN X MAKANAN NIE?..Actually acar nie sedap dimakan dengan bubur nasi/nasi putih/nasi minyak...2 hari lps saya msk acar nie coz byk sgt timun kat umah mertua..lastly, x cukup lakk(dah lama sgt x buat, so mkn dgn jayanya)..so, pelagikk..the next day(semalam) buat lagikk..hahaha..klakar jeww..kalau u ollss nk try, saya bg resepinya...
BAHAN-BAHAN :

A : Bahan untuk dihiris/potong
  1. 3 biji timun ( dibuang biji dan dipotong panjang anggaran 2 inci)
  2. 1 biji karot (potong mcm timun tadi)
  3. 7 biji bwg besar (belah 4)
  4. 3 biji cili besar merah ( belah 4 )
  5. 3 biji cili besar hijau ( belah 4 )
  6. 10 biji bwg putih dikerat 2
***timun digaul dengan 3 sudu gula dan sedikit garam, ditoskan dalam tapis selama 20 minit...

B: Bahan kisar
  1. 1 biji bwg besar
  2. 4 biji bwg putih
  3. 2cm halia
  4. 2cm kunyit
C : Bahan lain
  1. 2 sudu ketumbar + 1 sudu jintan kasar + 1 sudu jintan halus(goreng tanpa minyak & kisar halus)
  2. 2 sudu besar kerisik
  3. 3 sudu besar rempah kari/kurma
  4. 3 sudu gula
  5. garam secukup rasa
  6. asam jawa
  7. 3cm halia dimayang halus
  8. 3 sudu besar udang kering (tak perlu kisar)
  9. minyak untuk menumis
CARA-CARA :
  1. Panaskan minyak dalam kuali
  2. tumis bahan kisar, rempah kari/kurma, ketumbar dan jintan
  3. masukkan udang kering, halia mayang, bawang putih + bawang besar
  4. masukkan gula + garam + kerisik +air asam jawa (tunggu hingga garing)
  5. masukkan timun dan bahan hirisan yang lain.
  6. Perasakan( cukup masin, manis, masam)
Haaaaa...dah siappp.....


mar_amanz...


1 comment:

  1. ada gak org rendam timun n carrot tu ngan air kapur..supaya rangup..

    ReplyDelete